Тема: Урок Дружби
Мета: закріпити і поглибити вміння учнів
розпізнавати літературні жанри та простежувати, як у них розкривається тема
дружби; підвести учнів до розуміння важливості взаємодопомоги і взаємопідтримки
в колективі; сприяти розвитку мовлення, мислення, оперативної пам’яті,
виробляти вміння концентрувати увагу, володіти голосом; формувати в учнів
уміння робити висновки і висловлювати судження на основі прочитаного та
прослуханого, розширити читацький кругозір; виховувати повагу та доброзичливе
ставлення один до одного, дружелюбність.
Обладнання: тематична виставка книг, паперові
квіти і листочки для вінка, картки для індивідуального опрацювання, «сміттєве»
відерце, чисті аркуші паперу, мультимедійний проектор.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина.
-
Діти, перед початком цього уроку я запропонувала, щоб кожен із вас сів за одною
партою зі своїм другом. Адже урок у нас незвичайний. Урок Дружби.
ІІ. Мотиваційно-вступна частина.
-
Нехай
девізом нашого уроку стануть ці слова:
З
променем у серці здолаєм усе
Радість
і згоду дружба несе!
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Дружба…це почуття, яке не потребує слів, не потребує
доказів. В друзів погляд говорить більше, ніж можна сказати словами. Адже, не
даремно кажуть, що справжній друг – це та людина, з якою ти поділишся радістю і
сумом, бо тільки він, тримаючи тебе за руку, знає, що в тебе на серці. Існує
вислів «Дружба – це дорогоцінний камінь, який важко знайти, але надто просто
втратити». Це дійсно так. А ще кажуть, що найщиріша дружба – це дружба з
дитинства.
ІV. Робота з виставкою книг.
Презентація книг учнями.
-
До сьогоднішнього уроку я дібрала такі книги: В. Сухомлинський «Вічна тополя»,
В. Сухомлинський «Квітка сонця», В. Нестайко «В країні Сонячних зайчиків», Марк
Твен «Пригоди Тома Соєра», збірка «Казки та оповідання для дитячого виховання»,
- А ви які книги дібрали? Отож, ваша презентація: В.Нестайко
«Казкові пригоди Грайлика», Л.Пшенична казка «Про дружбу», …
-
Ваші завдання на уроці: з’ясувати в чому сила дружби, простежити, як
розкривається тема дружби в різних жанрах, розширити читацький кругозір,
переконатися в необхідності мати друзів. Для цього ми сплетемо вінок дружби.
- Отож, розпочинаємо.
VІ. Основна частина
1.
Робота з віршами.
- Почнемо із віршів.
(вішаю квіточку)
- Хто з вас дібрав вірші про дружбу
і чому саме цей вірш?
Уч.1.
-
До сьогоднішнього уроку я дібрав вірш своєї ровесниці Тані Юрченко, бо коли я
його прочитав, то замислився, що без друга життя сіре, нецікаве, сумне. От
послухайте.
Вірш Тані Юрченко «Я сиджу біля віконця»
Метод Прес
-
А який ви зробили висновок із цих
слів? В своїй відповіді використовуйте ці слова і словосполучення (кожна людина повинна мати друга, життя з
другом веселіше)
Уч. 2.
- А я вивчив вірш А. Костецького.
Послухайте. Яка біда спіткала Славка і чому.
Вірш
А. Костецького «Велосипед»
- То яка біда трапилась і чому?
Уч. 3.
- І я, і я Анатолія Костецького
підготувала. Послухайте вірш «Справжні подруги» і скажіть, чи такі вони вже й
справжні.
Вірш А.
Костецького «Справжні подруги»
-
Вже двічі прозвучало прізвище Анатолія Костецького. Чому саме його вірші
прозвучали? ( поет пише про дитяче життя
сповнене відкриттів, вигадок, гумору. У його віршах відчувається щирість і
бажання змінити світ на краще. Відкрито й серйозно, але без повчань, поет
говорить про те, як треба дружити, любити, мріяти, вчитись)
-
Так, я погоджуюсь з вами. Я теж підготувала для вас секрет від А. Костецького.
Прочитайте цей вірш і скажіть, чому він так називається.
(Діти
читають вірш А. Костецького «Секрет» мовчки)
-
Зачитайте
секрет А. Костецького.
-
Це
і буде нашим першим секретом дружби.
(вішаю листочок ВМІННЯ ДІЛИТИСЬ)
2. Робота
над оповіданнями
-
Про
які ще пригоди друзів ви дізнались?
Уч.
.
-
Я
прочитав твір В. Паронової «Корисливий».
-
Стисло
перекажи, а ви, прослухавши, назвіть імена героїв
(учень
переказую оповідання «Корисливий»)
-
З
ким із цих дітей ви хотіли б дружити?
-
А
з ким би, на вашу думку, у вас не
склалася б дружба?
-
То
який секрет випливає з цієї пригоди?
(вішаю пелюсточку БЕЗКОРИСЛИВІСТЬ)
-
А
хто ще бажає розповісти про пригоди друзів?
Уч.
-
Я
хочу розповісти оповідання В. Осєєвої «До першого дощу».
-
Ви
чуєте, така дивна назва. Послухайте і дайте відповідь, чому так називається цей
твір.
(учень переказує
оповідання «До першого дощу»)
-
То
чому так називається цей твір?
Проблемна ситуація
-
Я
знаю, що ваші однокласники підготували інсценізацію.
Хлопчики
: В. Осєєва «Три товариші»
(інсценізація)
-
Зачекайте, у нас 4 герої, а оповідання називається «Три товариші». Чому так?
(
бо 4го товаришем не назвеш – Мишко стояв
байдужим, Петро ж співчутливо запитав, дав пораду, а Володя на ділі довів, що
він товариш)
-
У
чому секрет їхньої дружби? (у
взаємодопомозі)
(вішаю листочок
ВЗАЄМОДОПОМОГА)
-
Визначте
жанр творів, які ви щойно почули «Корисливий», «До першого дощу», «Три
товариші». (оповідання)
-
Доведіть,
що це дійсно оповідання.
(чіпляю
квітку)
3. Робота
з піснею
-
Дружба
прославляється і у багатьох піснях. А що таке пісня?
(вішаю
квіточку)
-
Тому
й надамо слово людині, яка навчила вас не одної пісні.
Вчитель музики продовжує урок
-
Які
пісні про дружбу ви знаєте?
- Тож нехай прозвучить про дружбу і наша улюблена пісня
«Справжній друг», муз. Б. Савельєва, сл.. М.Пляцковського
(учні співають пісню)
-
В
чому секрет того справжнього друга? ( в
будь-яку хвилину можна розраховувати на його підтримку, надійність)
(вішаю
листочок НАДІЙНІСТЬ)
4. Робота з казкою.
-
Тема
дружби дуже часто розкривається у казках.
-
Що
таке казка?
(вішаю квіточку)
-
Назвіть
казки про дружбу, які ви знаєте.
-
А
сьогодні ми опрацюємо казку Лесі Українки «Три метелики».
-
Послухайте
цю казку, яку ми будемо читати комбінованим способом та скажіть, яка біда
спіткала її героїв?
(читання казки комбінованим
способом)
-
Яка
біда спіткала героїв?
-
Прочитайте
казку ще раз самостійно і скажіть чи була у метеликів змога сховатись від дощу.
(самостійне читання казки учнями)
-
То
чи була змога у метеликів сховатись від дощу?
-
Прочитайте,
чому саме Сонечку схотілося побачити тих приятелів?
-
Чого
вчить ця казка? (треба бути дружніми,
відстоювати інтереси один одного)
-
Мушкетери
казали «один за всіх і всі за одного». Отож, ще один секрет міцної дружби у
єдності.
(вішаю
листочок ЄДНІСТЬ)
5. Робота над мирилками
-
Тема
дружби розкривається не тільки у казках, віршах, оповіданнях. Про неї ми можемо
почути по радіо, побачити по телевізору, в театрі.
-
Послухайте,
яка проблема переслідує героїню Іванки.
(ситуація)
-
То
як далі бути Іванці?
(-
заглибитись у себе і розібратись, можливо, причина не тільки у подругах, а й у
ній самій
- бути чуйною до своїх подруг
- І остання порада - обов’язково помиритися
із подругами)
Психологічна
вправа «Сміттєве відерце»
- Є багато людських негативних рис, які заважають дружити.
Перед вами лежать чисті аркуші паперу. Запишіть на них ті негативні риси, які
заважають саме вашій дружбі. А тепер давайте весь цей негатив викинем. Для
цього пожмакайте свої аркуші і викиньте їх у сміттєве відерце. Давайте
позбудемось цього негативу назавжди.(викидають
папірці)
-
Кожна
людина повинна вміти визнавати свої помилки, знаходити сміливість попросити
вибачення у свого друга. Адже, кожен із нас іноді помиляється. Я думаю,
найкращий спосіб розв’язання суперечок – це промовляння мирилки. Що таке
мирилки?
(вішаю квіточку)
-
Які
ви знаєте мирилки?
(діти
відповідають)
-
В
народі кажуть «Друг – це людина, яка все про вас знає, а все ж любить вас». У
всіх людей, які нас оточують є певні недоліки. Хто хоче мати друга без
недоліків, той залишається без друзів. Ось чому, не може бути міцної дружби без
того, щоб люди пробачали один одному. Адже, іноді в стосунках виникають
непорозуміння, які можна подолати тільки разом.
Робота в
парах
-
Оберіть
разом із своїм другом мирилку, яка вам найбільше до вподоби і вивчіть її разом.
(учні розказують
мирилки в парах)
-
То
який секретик ви запам’ятали?
(вішаю листочок ВМІННЯ ПРОБАЧАТИ)
6. Робота
над прислів’ями
-
Тему
дружби завжди прославляла і прославляє народна мудрість. А це - … (прислів’я і
приказки)
-
Що
таке прислів’я?
(вішаю квіточку)
-
Завдання:
я починаю читати прислів’я, а ви закінчуєте.
(мультимедійний проектор)
-
А
які ще прислів’я ви знаєте?
( Не маєш друга шукай, а знайшов – тримай)
(вішаю листочок НЕ МАЄШ ДРУГА, ШУКАЙ, А ЗНАЙШОВ
_ ТРИМАЙ)
VII. Підсумок уроку
-
В
народі кажуть «Один цвіт не робить вінка». Пригадаємо, які маленькі секрети
великої дружби вплетені у наш вінок дружби.
(учні починають
читати прислів’я)
-
Щоб
дружба була міцною потрібна…
(учні зачитують усі секрети)
-
Я
сподіваюсь, що ні невеличкі секрети дружби ви пронесете крізь все своє довге
життя.
-
І
нехай у вас завжди буде вірний товариш, який підтримає вас у горі і радості. І будьте самі хорошими друзями,
так як дерево міцне корінням, а людина – друзями.
VIII. Завдання на наступний урок
-
Тема
наступного уроку позакласного читання: Витівки баби Зими. Ваше завдання:
дібрати твори різних жанрів на цю тему.
Комментариев нет:
Отправить комментарий